1 lipca 1908 r. otworzono w Siedlcach pierwszy kinoteatr, „Eclair”. Znajdował się on przy ulicy Ogrodowej 19 (obecnie ul. Sienkiewicza). Po założeniu w nim w 1911 r. elektrycznego oświetlenia, kinoteatr ten zmienił nazwę na „Lux”.
Budynek, w którym mieściło się kino „Moderne”, ul. Długa 1 (obecnie Świrskiego), fot. Adolf Ganiewski (Gancwol), przeł. XIX/XX w., ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Siedlcach.
1 lipca 1908 r. otworzono w Siedlcach pierwszy kinoteatr, „Eclair”. Znajdował się on przy ulicy Ogrodowej 19 (obecnie ul. Sienkiewicza). Po założeniu w nim w 1911 r. elektrycznego oświetlenia, kinoteatr ten zmienił nazwę na „Lux”. Drugie kino rozpoczęło wyświetlanie filmów 13 listopada 1909 r. Nazywało się „Moderne” i już od momentu założenia posiadało elektryczne oświetlenie. Mieściło się przy ul. Długiej 1 (obecnie ul. Świrskiego). Od 1912 r. jego właściciel dzierżawił również teatr miejski w parku i w miesiącach letnich wyświetlał tam filmy. W okresie międzywojennym w Siedlcach działało już kilka kin. Były to: „Kometa”, „Era”, czyli dawny „Lux”, „Moderne”, „Światowid”, „Popularne”, kino kolejowe „Ognisko” oraz kino wojskowe 22 Pułku Piechoty. W 1931 r. siedleckie kina zostały udźwiękowione.
Oglądanie filmów stało się w naszym mieście jedną z najpopularniejszych rozrywek. Co tydzień aktualizowano repertuary. Nie było wówczas klimatyzowanych sal ani wygodnych foteli. Siedziano na zwykłych drewnianych krzesłach. Obrazy wyświetlano na płóciennym ekranie. Do końca lat dwudziestych produkowano filmy nieme i niezbędnym wyposażeniem kina było pianino, bądź organy teatralne i pogrywający na nich taper. Był to muzyk wykonujący podkłady muzyczne, będące ilustracją scen filmowych. Siedleccy taperzy mieli w swoim repertuarze wiele ówczesnych szlagierów m.in.: „Polkę w szafliku”, „Marsza żałobnego”, „Cake-walke’a” czy „Elegijnego poloneza”.
Wyświetlano przede wszystkim filmy amerykańskie i polskie, ale również włoskie, francuskie, niemieckie, czechosłowackie a nawet radzieckie. Reklamy filmowe i repertuar kin umieszczano w gablotach umiejscowionych w centrum miasta. A jaka była siedlecka publiczność? …idealna, gdyż nie gwiżdże, nie tupie, nie rzuca laskami, nie żąda nawet zwrotów za bilety („Nowa Gazeta Podlaska”, 1933 r., nr 3, s. 4).
Wszystkie przedstawione tu druki reklamowe filmów znajdują się zbiorach Muzeum Regionalnego w Siedlcach. Pochodzą z siedleckich kin, które reklamowały swoją działalność dzięki ich rozdawnictwu. Na części z nich widnieją pieczęcie kinoteatrów z naszego miasta: „Ery”, „Komety” i „Światowida”. Te unikatowe dziś druki ulotne stanowią wybór ze zbioru dokumentacji filmowej ofiarowanego do Muzeum przez rodzinę mieszkającą naprzeciwko kina „Era”.
Słup ogłoszeniowy przed budynkiem Gimnazjum im. Bolesława Prusa w Siedlcach z afiszem filmowym, fot. Adolf Ganiewski (Gancwol), początek lat 30-tych XX w., fragment fotografii ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Siedlcach. „Pocałunek”, USA, 1929 r., reż. Jacques Feyder, wyst. Greta Garbo, Conrad Nagel. Historia miłosnego wielokąta między Ireną graną przez Gretę Garbo, jej mężem, kochankiem i zakochanym w niej znajomym rodziny, zakończona zabójstwem męża i procesem sądowym.
Afisze filmowe w gablocie reklamowej kina 22 Pułku Piechoty przy rynku w Siedlcach (obecnie okolice budynku starostwa), fot. Adolf Ganiewski (Gancwol), 1930 r., fragment fotografii przedstawiającej uroczystość odsłonięcia pomnika Niepodległości poświęconego Marszałkowski Józefowi Piłsudskiemu, ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Siedlcach. „Grzech kusi” („Po Północy”, „After Midnight”), USA, 1927 r., reż. Monta Bell, wyk. Norma Shearer, Lawrence Gray, Gwen Lee. Opowieść o związku dziewczyny z nocnego klubu i przestępcy, który przy pierwszym spotkaniu próbował ją obrabować.
Broszura reklamowa filmu „Metropolis”, Niemcy, 1926 r., reż. Fritz Lang, wyst. Gustav Fröhlich, Brigitte Helm. „Metropolis” to przykład kina ekspresjonistycznego, jeden z najsłynniejszych filmów sci-fi wszechczasów, wpisany na listę UNESCO. Była to antyutopia ukazująca społeczeństwo podzielone na dwie klasy – rządzących Myślicieli i podporządkowanych im Robotników.
Broszura reklamowa filmu „Chata wuja Toma”, USA, 1927 r., reż. Harry A. Pollard, wyst. Margarita Fischer, Eulalie Jensen, James B. Lowe, pieczęć kina „Era” w Siedlcach. Film według powieści Harriet Beecher Stowe ukazujący system niewolnictwa panujący w południowych stanach USA. Ostatnia niema ekranizacja książki. Wszystkie role czarnoskórych niewolników, z wyjątkiem wuja Toma, grali biali aktorzy.
Broszura reklamowa filmu „W ogniu i potokach krwi”, Polska (?), 1929 r., pieczęć kina „Era” w Siedlcach. Historia walk z bolszewikami o niepodległość. Film – zagadka. Może ktoś z Państwa wie więcej na jego temat?
Ulotka reklamowa filmu „Miłość i zemsta Kozaka dońskiego” („Cichy Don”), ZSRR, 1930 r., reż. Iwan Prawow, Olga Prieobrażenskaja, wyst. Nikołaj Podgorny, Andriej Abrikosow, Aleksandr Gromow, Jelena Maksimowa. Film został nakręcony na podstawie powieści „Cichy Don” Michaiła Szołochowa, początkowo jako niemy. W 1933 r. został udźwiękowiony. Ukazywał życie Kozaków dońskich na przełomie XIX/XX w.
Broszura reklamowa filmu „Neapol. Śpiewające miasto”, Niemcy, 1930 r., reż. Carmine Gallone, wyst. Jan Kiepura, Brigitte Helm, pieczęć kina „Era” w Siedlcach. Pierwszy w historii europejski film dźwiękowy. Opowieść o miłości utalentowanego muzycznie przewodnika po Neapolu do pięknej milionerki.
Broszura reklamowa filmu „Uwiedziona. Białe niewolnice”, Polska, 1931 r., reż. Michał Waszyński, wyst. Maria Malicka, Krystyna Ankwicz, Kazimierz Junosza-Stępowski, Zbyszko Sawan, Tadeusz Olsza, pieczęć kina „Era” w Siedlcach. Dramat kobiety uprowadzonej i zmuszonej siłą do pracy w domu publicznym.
Broszura reklamowa filmu „Dziewczę z Montparnasse’u” („The Battle of Paris”), USA, 1931 r., reż. Robert Florey, wyst. Gertrude Lawrence, Charles Rugles, pieczęć kina „Kometa” w Siedlcach. Historia perypetii miłosnych utalentowanej muzycznie ubogiej Angielki w Paryżu.
Ulotka reklamowa filmu „Głos pustyni”, Polska, 1932 r., reż. Michał Waszyński, wyst. Eugeniusz Bodo, Nora Ney, Adam Brodzisz, pieczęć kina „Światowid”. Film przygodowy opisujący historię miłości sierżanta Milczka (Adam Brodzisz) do pięknej Djemilli (Nora Ney), żony szejka Beduinów, rozbójnika Abdallacha. Zdjęcia do filmu kręcono na terenie obecnej Algierii.
Ulotka reklamowa filmu komediowego „Bohaterski kapitan Korkoran”, Czechosłowacja, 1934 r., reż. Miroslav Cikán, Jaroslav Mottl, wyst. Vlasta Burian, Jiřina Štěpničková. Historia marzącego o dalekomorskich podróżach kapitana statku pływającego po Wełtawie.
Ulotka reklamowa filmu „Mazur”, III Rzesza, 1935 r., reż. Willi Forst, wyst. Albrecht Schoenhals, Pola Negri. Melodramat ukazujący historię zabójstwa pianisty Michajłowa przez artystkę kabaretową Verę graną przez Polę Negri.
Składanka reklamowa filmu „Barbara Radziwiłłówna”, Polska, 1936 r., reż. Józef Lejtes, wyst. Jadwiga Smosarska, Witold Zacharewicz. Pierwszy w historii filmu polskiego dramat kostiumowy przygotowany z takim rozmachem. Pierwszy film wyemitowany w polskiej telewizji (26 VIII 1939 r.). Przedstawiał historię miłości króla Zygmunta Augusta do Barbary Radziwiłłówny.
Broszura reklamowa filmu „Ku wolności”, III Rzesza, 1937 r., Karl Hartl, wyst. Willi Birgel, Viktor Staal, Ursula Grabley. W filmie przedstawiono w pozytywnym świetle walkę polskich powstańców listopadowych z zaborcami rosyjskimi. Utwór był powszechnie chwalony ze względu na wysoki poziom. Zdjęcia kręcono w Ostrołęce. Do filmu przygotowano polską wersję językową. Jednocześnie praca nad filmem stała się udaną dywersją wojskowego wywiadu III Rzeszy, Abwehry. Jej agenci byli na planie i zbierali informacje na temat uzbrojenia oddziałów polskich stacjonujących w Ostrołęce oraz miejscowych warunków terenowych ważnych ze względu na plany uderzenia na Polskę z Prus Wschodnich.
Ulotka reklamowa filmu „Yoshiwara”, Francja 1937, reż. Max Ophüls, wyst. Pierre Richard-Willm, Sessue Hayakawa, Michiko Tanaka. Film na podstawie powieści Muarice’a Decobry. Historia miłosnego trójkąta gejszy, rosyjskiego oficera marynarki i tragarza. Film osiągnął wielki sukces finansowy we Francji, jednak w Japonii został zakazany. Uznano, że niszczy dobre imię państwa ukazując w złym świetle tamtejsze domy publiczne. Japońskich aktorów, którzy w nim zagrali uznano za zdrajców.
Pocztówka – ulotka reklamowa filmu “Jestem zbiegiem”, USA, 1932 r., reż. Mervyn LeRoy, wyst. Paul Muni, Glenda Farrell. Odwrocie pocztówki wysłanej do Siedlec z tekstem zachęcającym do obejrzenia filmu w kinie. Film został oparty na autobiografii Roberta Elliotta Burnsa I Am a Fugitive from a Georgia Chain Gang!, w której autor opisał historię swojego niesłusznego skazania na karę ciężkich robót. Film ukazał nieludzkie traktowanie osadzonych i przyczynił się do zmian w amerykańskim więziennictwie. Został nominowany do Oskara w kategoriach: najlepszy aktor (Paul Muni), najlepszy dźwięk i najlepszy film.
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na komfort przeglądania.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika odwiedzającym.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
Plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.