Wystawa czynna: 23.IV – 10.X.2021 r.
Kurator wystawy: Krzysztof Chaberski
Komisarz wystawy: Mariusz Krasuski
Wystawa „Motocykle i Siedlce. Zarys historii motoryzacji w Siedlcach” poświęcona jest historii motosportu i turystyki motocyklowej w Siedlcach od 1905 r. po czasy współczesne. Tematyka lokalnej historii motoryzacji po raz pierwszy gości w murach naszego muzeum. Ekspozycja powstała dzięki współpracy z Klubem Motocyklowym GRYF MC POLAND, który w zeszłym roku obchodził swoje 90. urodziny.
Celem ekspozycji jest przypomnienie nieco zapomnianych siedleckich dziejów motocyklowych. Okazuje się, że jeden z najważniejszych wyścigów motocyklowych w historii naszego kraju odbył się w Siedlcach i miasto na stałe wpisało się do historii polskiego motosportu. W 1905 r. po raz pierwszy w historii zorganizowano na ziemiach polskich wyścigi motocyklowe o mistrzostwa Królestwa Polskiego. Rywalizowano na trasie Warszawa-Siedlce-Warszawa. W 1910 r. Siedleckie Towarzystwo Cyklistów wybudowało tor kolarski. Odbywały się na nim nie tylko wyścigi kolarskie, ale również motocyklowe. Na tym obiekcie startowali najlepsi polscy motocykliści sprzed I wojny światowej m.in. Leonard Piotrowski, Wacław Kłoptowski, Wiktor Żmijewski. Prezentujemy na wystawie ich fotografie.
Okres międzywojenny na wystawie obejmuje działalność powstałego w 1930 r. Klubu Motocyklowego Gryf w Siedlcach. Na planszach z fotografiami można prześledzić barwną historię tego stowarzyszenia. Klub Motocyklowy Gryf przyczynił się do popularyzacji motoryzacji w Siedlcach organizując wiele wycieczek krajoznawczych i zjazdów motocyklowych. Pamiątkowe plakiety ze zlotów, skany dokumentów ukazujących założenie tego klubu oraz zabytkowe motocykle z międzywojnia uzupełniają tą część wystawy. Spośród tych motocykli zwraca na siebie uwagę, unikatowy Sokół 600 z wózkiem bocznym w wersji wojskowej.
Powojenna historia motocyklizmu siedleckiego na ekspozycji obejmuje działalność powstałego w 1947 r. Podlaskiego Klubu Motocyklowego i jego sekcji żużlowej „Kolejarz”. Siedleccy zawodnicy odnosili duże sukcesy na arenach żużlowych w kraju w latach 50. XX w. Byli to: bracia Tadeusz i Zdzisław Zowczakowie, Wacław Kucharek, Wiktor Brzozowski (dwukrotny mistrz Polski), Zdzisław Kondracki, Zbigniew Witwicki i inni. Prócz plansz z fotografiami z zawodów żużlowych i zlotów motocyklowych, przedstawiamy dyplomy, plakiety, plakaty, naszywki, akcesoria motocyklowe i perły PRL-u, m.in: Junaka M 10 „polskiego harleya”, WFM M 06, sportową WSK 175 W–2 Sport.
Wystawę kończy rozdział poświęcony reaktywacji Klubu Motocyklowego Gryf w Siedlcach w 2001 r. Będzie można przyjrzeć się barwnemu życiu współczesnego harleyowca, który dostrzega potrzebujących i angażuje się w akcje i niesie pomoc słabszym. Współczesny GRYF MC POLAND działa prężnie, jego oddziały powstały w Sokołowie Podlaskim, Warszawie, Garwolinie i Radomiu. Ten rozdział uzupełniają pamiątki związane z działalnością GRYF MC POLAND, m.in. znaczki, plakaty oraz motocykle: Motocykl Suzuki GSX R 750 i customowy Harley Sportster XL 1200 (wielokrotnie nagradzany na zlotach motocykli customowych).
Zabytki pochodzą z: Muzeum Techniki i Motoryzacji w Otrębusach, Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Muzeum Tablic Rejestracyjnych i Pojazdów w Żeliszewie Piotra Piersy, Muzeum Regionalnego w Siedlcach, Automobilklubu Polskiego Oddział w Siedlcach oraz ze zbiorów: Jana Aleksandrowicza, Ryszarda Augustyniaka, Pawła Chodowskiego, Sebastiana Dziwulskiego, Mieczysława Górskiego, Wojciecha Leszka Jagodzińskiego, Adama Derewicza, Adama Krzeskiego, Piotra Leitnera, Adama Oleszczuka, Przemysława Sochackiego, Jolanty Ziemby i członków Klubu Motocyklowego GRYF MC POLAND.