Przedstawienie dwóch dziewczynek pochylonych nad martwym ptaszkiem

Obrazy i rysunki Wlastimila Hofmana ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Siedlcach

Od 11 lutego do 8 maja 2022 roku w Muzeum Regionalnym w Siedlcach można zobaczyć  na wystawie czasowej wszystkie obrazy i rysunki Wlastimila Hofmana (1881-1970) z muzealnych zbiorów sztuki.
Afisz wystawy z tytułem oraz reprodukcją jedengo z obrazów artysty - portert mężczyzny w niebieskim garniturze
Wystawa czynna: 11.II – 8.V.2022 r.
Kurator wystawy: Danuta Michalec

Od 11 lutego do 8 maja 2022 roku w Muzeum Regionalnym w Siedlcach można zobaczyć na wystawie czasowej wszystkie obrazy i rysunki Wlastimila Hofmana (1881-1970) z muzealnych zbiorów sztuki. To 5 obrazów olejnych i 5 rysunków z różnych okresów życia artysty. Najstarszy obraz z 1924 roku jest najbardziej charakterystyczny dla  twórczości Wlastimila Hofmana. Przedstawia dwie dziewczynki pochylone nad martwym ptaszkiem. Z okresu tułaczki wojennej Hofmana mamy portret Wacława Wyszomirskiego malowany w Jerozolimie w 1942 roku.
Z tego okresu też pochodzi rysowany w Tyberiadzie w 1943 roku portret Janiny Szramówny – Instruktorki Szkoły Młodszych Ochotniczek oraz jeszcze jeden portret arabskiej młodej kobiety.

Fragment ekspozycji z czterema rysunkami portretowymi

Największa część kolekcji to kompozycje powstałe w czasie gdy Hofman z żoną Adą zamieszkali w Szklarskiej Porębie. Z tego okresu pochodzą dwa portrety Wacława Jędrzejczaka (1928-2020), który od młodości przyjaźnił się z malarzem, a pod koniec lat 60. XX wieku zamieszkał z Hofmanami w ich domu zwanym Wlastimilówką. Po śmierci Hofmanów przez wiele lat  udostępniał turystom odwiedzającym Szklarską Porębę spuściznę artystyczną i pamiątki po artyście i jego żonie.

Na szczególna uwagę w naszej kolekcji zasługuje mały obraz zatytułowany „Mój brat Stach”, na którym oprócz portretu starszego brata Stanisława  Wlastimil Hofman sportretował się w profilowym ujęciu.

Fragment ekspozycji z obrazami olejnymi i rysunkiem koreańskiej dziewczynki

Warto także zwrócić uwagę na portret dziewczynki o orientalnych rysach twarzy. Jest to jedna z koreańskich sierot, które w latach 50. XX wieku przebywały w Polsce. Poznała ją w szpitalu Ada Hofman i korespondowała z nią nawet po powrocie dziewczynki do Korei.

Skip to content