Fotografia grupy osób w atlier.

Z rodziną u fotografa. Atelier Adolfa Ganiewskiego (Gancwola) przed 1915 r.

Cykl „W obiektywie Adolfa Ganiewskiego (Gancwola)” ma na celu zaprezentowanie szerszej publiczności bogactwa ukrytego na powleczonych światłoczułą substancją kawałkach szkła. Zostały na niej zaprezentowane fotografie rodzinne wykonane w zakładzie fotograficznym Ganiewskiego przed 1915 r.

Kurator wystawy: Sławomir Kordaczuk
Komisarz wystawy: Kamila Woźnica

Wystawa czynna do 3 marca 2024 r.

W zbiorach Muzeum Regionalnego w Siedlcach znajduje się niemal tysiąc szklanych negatywów wykonanych w zakładzie Adolfa Ganiewskiego (Gancwola) w latach 1895-1942. Fotografie są oknem, przez które można zajrzeć w przeszłość. Zostały na nich utrwalone przemiany w architekturze miasta oraz w życiu jego mieszkańców. Dzięki nim można dowiedzieć się, jak wyglądały Siedlce przed II wojną światową, co się w nich działo, jak wyglądali dawni siedlczanie i w co się ubierali.

Fragment wystawy z widocznymi planszami zamocowanymi na ogrodzeniu wokół budynku ratusza.

Cykl „W obiektywie Adolfa Ganiewskiego (Gancwola)” ma na celu zaprezentowanie szerszej publiczności bogactwa ukrytego na powleczonych światłoczułą substancją kawałkach szkła. Pierwszą jego odsłoną jest wystawa „Z rodziną u fotografa. Atelier Adolfa Ganiewskiego (Gancwola) przed 1915 r.”. Zostały na niej zaprezentowane fotografie rodzinne wykonane w zakładzie fotograficznym Ganiewskiego przed 1915 r.

Fragment wystawy z widocznymi planszami zamocowanymi na ogrodzeniu i budynku ratusza.

Przedstawiają one małżeństwa oraz rodziny z dziećmi. Są dowodem różnorodności narodowościowej i religijnej regionu siedleckiego w czasach zaborów. Do fotografa chodzili mieszkający w Siedlcach i okolicy m.in. Polacy, Rosjanie i Żydzi. Zdarzają się także zdjęcia osób odwiedzających nasze miasto. Na prezentowanych fotografiach można zauważyć urzędników rosyjskiego aparatu władzy, żołnierzy i oficerów, duchownego prawosławnego oraz osoby cywilne. Kobiety są ubrane w eleganckie stroje, czasem noszą fantazyjne kapelusze. Zwracają uwagę peruki na głowach pobożnych zamężnych Żydówek. Dorosłym towarzyszą często dzieci, w wielu przypadkach w większej liczbie.

Fragment wystawy z widocznymi planszami zamocowanymi na ogrodzeniu wokół budynku ratusza.

Prezentowane zdjęcia są przeważnie anonimowe. Niestety, nie wiemy, kim były sfotografowane osoby. Mamy więc wielką prośbę do Państwa. Być może, kojarzą Państwo którąś z fotografii albo widoczną na nich osobę a może nawet związaną z nimi historię. Zapraszamy do Muzeum. Zapiszemy informacje, wzbogacając wiedzę na temat regionu a osoby na fotografiach przestaną być bezimienne dla historyków i zwiedzających.

Wszystkie fotografie zamieszczone na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Siedlcach i powstały w atelier Adolfa Ganiewskiego (Gancwola) z wyjątkiem jego portretu pięciokrotnego.

Adolf Ganiewski (Gancwol)

Urodził się w rodzinie żydowskiej 27 grudnia 1870 r. Był synem Marii z d. Grundhand i Hermana Gancwolów. W 1900 r przeszedł na kalwinizm.

Swój zakład fotograficzny otworzył w 1895 r. W późniejszych latach mieścił się on przy ul. Ogrodowej 29 (obecnie Sienkiewicza 33). Spośród kilku pracowni fotograficznych działających przed II wojną światową w Siedlcach, to właśnie z jego zakładu zachowało się najwięcej fotografii. Część była wykonana w atelier, inne w plenerze, bądź prywatnych domach. Fotografował ludzi, uroczystości, ale również architekturę.

W czasie II wojny światowej został zmuszony przez Niemców do zamieszkania w getcie. Otrzymał jednak przepustkę umożliwiającą mu dotarcie do zakładu fotograficznego i wykonywanie pracy. 22 sierpnia 1942 r. Niemcy zlikwidowali siedleckie getto. Ganiewski, razem z innymi Żydami, trafił do obozu zagłady w Treblince, gdzie zginął 25 sierpnia 1942 r.

Pięciokrotny portret siedzącego mężczyzny przy stole.
Portret pięciokrotny Adolfa Ganiewskiego (Gancwola), przed 1939 r.
Ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Siedlcach

Skip to content