Prostokątny kolorowy kafelek graficzny z przedstawienie siedzącej kobiety ubranej w strój góralski.

Nowości Działu Sztuki

Kameralna ekspozycja pokazująca jakie dzieła zakupiło albo otrzymało w darze nasze muzeum w ciągu ubiegłego roku.

Wystawa czynna: 14 lutego – 13 kwietnia 2025 r.
Kurator wystawy: Agnieszka Pasztor
Komisarz wystawy: Bożena Skoczeń-Ceranka

Wystawa pt.: „Nowości Działu Sztuki” to kameralna ekspozycja pokazująca jakie dzieła zakupiło albo otrzymało w darze nasze muzeum w ciągu ubiegłego roku. Swój dom znalazły tutaj prace takich nieżyjących artystów jak: Jan Komar (1874-1943), Małgorzata Łada-Maciągowa (18811-1969), Kazimierz Pacewicz (1895-1974) i Zbigniew Tymoszewski (1924-1963). Nowe nabytki poszerza również praca współczesnej siedleckiej malarki Barbary Rękawek.

Fragment wystawy z widocznym zawieszonym obrazem olejnym z przedstawieniem siedzącej kobiety ubranej w stroju góralskim.

O randze placówki muzealnej świadczy w pierwszej kolejności kolekcja. Taką kolekcją, która zapoczątkowała funkcjonowanie zbiorów sztuki naszego muzeum jest przekaz jakiego w 1967 roku dokonała urodzona w Siedlcach utalentowana malarka Małgorzata Łada-Maciągowa. Jej największy dorobek artystyczny znajduje się w zbiorach naszego muzeum. Namalowana przez artystkę „Góralka”  w 1902 r. to najstarsza praca spośród obrazów znajdujących się w naszych zbiorach. Została zakupiona w maju 2024 r. od prywatnej kolekcjonerki z Wrocławia. Niemal natychmiast po dokonaniu zakupu obrazu, konserwacji została poddana warstwa malarska i rama. Artystka wykształciła się w Krakowie, m.in. u Jacka Malczewskiego, na Kursach im. Adriana Baranieckiego. Uczęszczała na zajęcia praktyczne organizowane w ramach Kursów od 1898 r. I z tego okresu pochodzi prezentowany obraz. Od 1907 r. natomiast kształciła się już w Paryżu w Akademii Julian. Najbardziej twórczy okres w jej życiu przypadł na lata międzywojenne. Tworzyła w Krakowie i podczas licznych podróży zagranicznych. Zasłynęła jako autorka portretów i nowatorskich aktów oraz obrazów upamiętniających ważne wydarzenia w Krakowie. Współpracowała z krakowskim Zakładem Witrażów S.G. Żeleński.

Fragment wystawy z widoczną gablotą ekspozycyjną oraz wiszącymi na ścianie kolorowymi akwarelami.

W naszym muzeum znajduje się od 1988 roku największa w Polsce kolekcja prac Kazimierza Pacewicza. W sierpniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że z Anglii przywieziono do Polski przedmioty związane z tym malarzem. Powiedziano nam, że zrobiono to na prośbę mieszkającej w Londynie Vittorii Carroll. Pytano, czy jesteśmy zainteresowani przyjęciem ich, po naszej akceptacji otrzymaliśmy dwie przesyłki.

W jednej była tekturowa walizeczka z fotografiami i korespondencją do Zofii i Kazimierza Pacewiczów. A w rulonie znaleźliśmy sześć akwarel. Do tego dołączony był list od pani Vittorii Carroll, w którym opisała historię tych przedmiotów. Dowiedzieliśmy się z niego, że ma je od zaprzyjaźnionej sąsiadki Haliny Samotus. Cezar, syn wspomnianej sąsiadki, pamiątki te otrzymał od Zofii Pacewiczowej (1895-1979), którą opiekował się w ostatnich latach jej życia. Obecnie Halina Samotus i Cezar nie żyją, więc Vittoria Carroll uznała, że „te dwie kolekcje powinny wrócić do domu”. Przekazane akwarele i pamiątki uzupełniają naszą kolekcję związaną z rodziną Pacewiczów i są prezentowane na tej ekspozycji.

Fragment wystawy z widocznymi obrazami olejnymi i gablotą ekspozycyjną.

Prezentowaną na wystawie pracą „Powrót do domu” wraca do Siedlec malarz i muzealnik Jan Komar, pierwszy kierownik (od 1926 r.) naszego muzeum. W zbiorach Muzeum Regionalnego w Siedlcach znajdują się cztery jego obrazy oraz miniaturowy portret Komara z wczesnego dzieciństwa, namalowany przez jego ojca Edmunda Komara.

Na wystawie prezentujemy pejzaż zimowy artysty zakupiony na początku 2024 r.

„Kompozycja kwiatowa” Zbigniewa Tymoszewskiego jest pierwszą pracą artysty zakupioną do zbiorów naszego muzeum. Jego talent rozpoznały siostry Irena i Joanna Karpińskie w Miejskiej Szkole Malarstwa i Przemysłu Artystycznego w Siedlcach, której był uczniem. Później, razem z Kajetanem Sosnowskim, przebywał w Łodzi, gdzie pracował w czasopiśmie „Świetlica”. W 1952 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Jana Cybisa, w której młodzież wykorzystywała zdobycze kapizmu, idąc jednak swoją drogą. Właśnie z etapu studiów pochodzi prezentowana „Kompozycja kwiatowa”, w której są już widoczne dążenia Tymoszewskiego do stworzenia odmiany kolorystycznej abstrakcji. Organizowane od dwóch lat pokazy twórczości tego artysty są pierwszymi w historii muzeum wystawami jemu poświęconymi. Tymoszewski od samego początku przeżywał wewnętrzne dylematy. Marzył o stworzeniu malarstwa współczesnego, wartości, której odpowiednikiem byłyby dzieła sztuki z okresu antyku czy renesansu.

Ogólny widok ekspozycji.

Pejzażem wewnętrznym wzrusza również na wystawie siedlecka malarka Barbara Rękawek. Prezentowany „Pejzaż do zbiorów podarował siedlczanin. Przyroda symbolizuje tutaj, a z całą pewnością oddaje, nastroje i emocje malarki. Najbardziej przejawia się to w kolorystyce kompozycji, ale także w umiejętności dostrzegania w kształtach, znanych z codziennego doświadczenia, znaków czytelnych tylko dla niektórych.

Skip to content